بابک ریاحی پور آهنگساز و نوازنده مشهور و همچنین همسر سابق مهتاب کرامتی, پیش از انتشار آلبوم جدید محسن چاوشی با عنوان پاروی بی قایق, یکی از گزینه های اصلی برای انتقاد از این آلبوم بشمار می رفت.
نسل موزیک: اما بخوانید یادداشت وی را مورد این آلبوم که با توجه به پیشینه انتقادها و حتی در بعضی موارد توهین هایش نسبت به محسن چاوشی, جای تامل و تعجب فراوان دارد: «پاروی بیقایق» آلبوم بسیار خوبی است. واقعا باید به محسن چاوشی تبریک بگویم. این آلبوم چند قطعه دارد که همین چند قطعه برای تبدیل شدن به یک البوم برجسته کافی است. از این نظر باید به چاوشی تبریک گفت که پیشرفت خوبی داشته و طوری اشعار را اجرا میکند که مشخص است آنها را از ته دل میخواند.
موسیقی و آواز کاملا در خدمت هم دیگر هستند و آلبوم به یک اثر راک ایرانی تبدیل شده که خیلی خوب است.
سبک آلبوم کاملا راک است و بسیار خوب درآمده است؛ به خصوص تنظیم امید حجت که بسیار برجسته و خیلی خوب است. کسانی هم که میگویند این آلبوم راک نیست، احتمالا موسیقی راک گوش نمیدهند یا نمیدانند راک چیست. تعریف راک با ۲۰ سال پیش فرق کرده است و این آلبوم کاملا یک موسیقی راک مدرن است.
درباره ملودیها باید بگویم که ما چیزی به اسم تکرار و سبک داریم و اگر این آلبوم را تکرار بپنداریم، پس تمام موزیسینها حتی موزیسینهای بینالمللی هم خودشان را تکرار میکنند. ما یک مساله را نباید فراموش کنیم؛ آن هم اینکه این سبک محسن چاوشی است. اسم این تداوم، تکرار نیست. تکرار چیز دیگری است.
درباره اهنگسازی و تنظیم آلبوم هم باید بگویم که خیلی خوب بودند؛ مخصوصا چهار قطعه «پاروی بیقایق»، «قهوی قجری»، «یه خونهی کوچک» و «تفنگ سرپر» که عالی هستند. بحث سر غرضورزی نیست خیلیها انتظار داشتند که اگر کسی این آلبوم را بکوبد بابک ریاحیپور باشد. متاسفانه باید مایوسشان کنم وقتی آلبوم را گوش میدادم واقعا لذت بردم. کسانی که میگویند این آلبوم راک نیست احتمالا نمیدانند در دنیای موسیقی چه خبر است. مطمئن هستم که محسن چاوشی مدتی است که موسیقی گوش داده و این در سبک کارهایش کاملا مشهود است و فرم تنظیمها تصادفی نیست. شنیدهشدن صدای گیتار الکترونیک نکته مثبت این کار است و اگر حذفش کنیم چیزی از کار کم میشود. مخصوصا در قطعه پاروی بیقایق، امید حجت شاهکار نواخته است و در قطعه «قهوی قجری» سلوی گیتار واقعا خاص است.
چاوشی آنقدر طرفدار دارد که لازم نباشد همه آلبوم را گوش کنند. به نظر من مخاطبان موسیقی باید کمی به خودشان زحمت بدهند و گوششان را تقویت کنند؛ اصلا چه بهتر که چاوشی مخاطب خاص و فراگیر دارد. خیلی قابل تحسین است که شما یک موسیقی خاص کار کنید و طرفدار زیاد هم داشته باشید. من این نوع کار را ترجیح میدهم به اینکه خواننده روی سبکی کار کند که هم عمو جون خوشش بیاید و هم بچه ۵ ساله. به نظر من هر خوانندهای باید سبکی از موسیقی را دنبال کند که طرفدار خاصی به همراه داشته باشد. چرا که آن موسیقی پابرجا تراست. به این دلیل که طرفدارها همیشه دنبالش میکنند اما اگر سلیقه مرذم مسئله اصلی باشد، موسیقی و طرفدارانش در گذز زمان از بین میروند.چون سلیقه مردم عوض میشود. اما وقتی سبک خاصی کار میکنید همه هستند و کارهای راک همیشه طرفداران خودش را دارد.
اصلا قصد مقایسه ندارم اما آنهایی که این کار را انجام میدهند همیشه طرفداران خاص خود را دارند، کسی را نمیشناسم که بگوید من زمانی از «کاوه یغمایی» خوشم میآمد اما دیگرخوشم نمیآید.من فکر میکنم محسن چاوشی با این آلبوم میتواند طرفدارانی پیدا کند که واقعا طرفدار هستند.طبیعتا ابن یک موسیقی تیمایجی نیست و خدا رو شکر که اینگونه نیست.
از قطعهای که خودم برای این آلبوم نواختم بسیار راضی هستم و به نظرم زیباترین قطعه آلبوم است. از نوازندگی خودم هم راضی هستم فقط دوست دارم روی محسن چاوشی بتواند کنسرت بگذارد و البته همین که چاوشی تاکنون کنسرتی نداشته و این همه طرفدار دارد قابل تامل است. به ندرت پیش میآید از آلبومی تعریف کنم، شاید یکی از دلایلش این است که به سبک خود من نزدیک است. بعضی از آلبوم ها را مجبورم به عنوان یک متخصص گوش کنم اما از برخی قطعات این آلبوم لذت بردم.
شاید کسانی که امروز این یادداشت را میخوانند خیلی تعجب کنند که بابک ریاحیپور امروز از کدام سمت افتاده است اما حرفهایی که زدم به این دلیل نیست که جو گیر شدهام یا ارتباط و رفاقت پنهایی با محسن چاوشی داشته باشم.، خیر اینگونه نیست.جالب اینجاست که زمانی که من سر ضبط کار بودم خود محسن چاوشی حضور نداشت و فقط با تنظیمکننده کار (امید حجت) همکاری میکردم.
خب من هم حق دارم هر چند وقت یکبار از آلبومی خوشم بیاید.